توهین به ارزش های دینی و اسلامی از دلایل لغو پروانه انتشارات چشمه است
نوشته شده توسط : hgu33

'بهمن دری' روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تایید لغو پروانه نشر انتشارات چشمه افزود: از یك ماه پیش از برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران، كمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، سوابق كاری این نشر را جمع آوری كرد و پس از مشخص شدن وضعیت این انتشارات، از حضور در نمایشگاه محروم و مجوز آن تعلیق شد.

وی با تاكید بر این كه نشر چشمه نه تنها هیچ اصلاحی در روند كار خود ایجاد نكرده بلكه بر تكرار تخلف در طول این مدت اصرار داشته است، اضافه كرد: به رغم تذكر شفاهی و كتبی از سوی هیات رسیدگی به تخلفات ناشران و تعلیق آن و همچنین ممانعت از حضور در نمایشگاه كتاب، مسوول این انتشارات كماكان به روند تخلفات خود ادامه داده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با یادآوری این نكته كه بر حسب آیین نامه اگر ناشری چندین بار مرتكب تخلف شده باشد، لغو امتیاز می شود، گفت: بیشتر آثار ارائه شده به اداره كتاب از سوی نشر چشمه، غیرقابل انتشار بوده و این نشان از تكرار تخلف دارد.

دری تصریح كرد: در چندین نوبت مسوول انتشارات را به ارشاد فراخواندیم و پس از ارائه توضیحات مبنی بر غیرقابل انتشار بودن حدود 120 اثر از این نشر، خواستیم كه در این مورد توضیح دهد و مسوول نشر چشمه پس از شنیدن توضیحات، به تخلفات خود اقرار كرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به رغم مشاهده تمامی تخلفات سعی كردیم برخورد قهری با این مساله نداشته باشیم و تا حد ممكن لغو مجوز نكنیم و به همین دلیل در یك محدوده زمانی سه ماهه، كارشناسانی را برای بررسی دوباره آثار نشر چشمه مامور كردیم كه نتیجه بررسی ها نشان داد این آثار غیرقابل انتشار هستند.

دری با یادآوری اینكه كسی كه پروانه نشر دریافت می كند، مسوولیت تمام آنچه را منتشر می شود به عهده دارد، افزود: با اعلام تكرار تخلف به مسوولان این نشر، متاسفانه نه تنها با كاهش آن روبرو نبودیم بلكه تخلفات، ابعاد پیچیده تر و گسترده تری پیدا كرد.

وی اضافه كرد: این انتشارات در اقدامی دیگر، كتابی را به اداره كتاب ارشاد برای دریافت مجوز ارسال كرد كه علاوه بر نفی قیام كربلا به ساحت امام حسین (ع) و یارانش نیز تعرض كرده است و ما با مشاهده این اثر، مسوول نشر چشمه را مطلع كردیم اما وی در كمال ناباوری گفت من این اثر را نخوانده ام و از این اثر كاملا اظهار بی اطلاعی كرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: مگر می شود ناشری كتابی به ارشاد بفرستد اما از اثر و محتوای آن بی اطلاع باشد؟

وی اظهار داشت: پس از انتشار نشر چشمه و این كه در روند كار خود اصلاحاتی انجام خواهد داد، بر آن شدیم تا یك بار دیگر به این انتشارات فرصت دهیم و لذا آثار این ناشر را به اتحادیه ناشران و كتابفروشان برای بررسی بیشتر دادیم كه پاسخ ارسالی آنها نیز دال بر تكرار تخلف این ناشر داشت.

*** چندین مرجع قضایی بر رواج كج اندیشی و كج اخلاقی نشر چشمه تاكید دارند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفـت: با رای كمیته رسیدگی به تخلفات ناشران و این اثر ارسالی، جای هیچگونه اغماضی باقی نماند و چند شعبه از دادگاه های مختلف نیز با ارائه نامه ای، آثار این ناشر را ترویج كننده كج اخلاقی و كج اندیشی در جامعه عنوان كردند.

وی افزود: همچنین این نشر در پایگاه اینترنتی خود مطالب مبتذلی را در مواردی منتشر كرده بود و هنگامی كه از مسوول این نشریه موضوع را جویا شدیم، باز هم اظهار بی اطلاعی كرد.

به گفته دری، این انتشارات نه تنها جرم خود را در مواردی نمی پذیرد بلكه در روند كاری خود نیز به طرز ناشیانه ای عمل كرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تكرار این جرائم و ارائه مطالب مبتذل و غیر اخلاقی سبب شد تا جرائم وی به مراجع قضایی گزارش و برای این نشر سابقه كیفری ایجاد شود.

وی افزود: در نمایشگاه كتاب به رغم تعلیق مجوز، باز این نشر جری تر شده و به اقدامات خود ادامه داد كه در نهایت به لغو پروانه نشر وی منجر شد.

دری در پایان اضافه كرد: هیات رسیدگی به تخلفات نشر، گزارش كاملی از تخلفات این نشر و سوابق كاری را در نامه ای مكتوب به مراجع قضایی ارسال كرده است.

فراهنگ**1630**1003**1572





:: برچسب‌ها: دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: